Amandel detail

Inhoud

Voordelen van vijgen
Vijgen bewaren
Herkomst vijgen
Statistieken vijgen
Voedingswaarde vijgen
Recepten

Voordelen van vijgen

Vijgen zijn vezelrijke vruchten. Vezelrijke vruchten zijn goed voor een gezonde werking van de darmen. De vijg bevat veel kalium net als de pruim. Kalium kan een hoge bloeddruk verlagen. Door het eten van vijgen:

– verlaagt je bloeddruk
– bevordert de werking van je stoelgang
– versterken je botten
– blijft je bloedsuikerspiegel gezond

Je kunt elke dag twee tot drie vijgen eten. Je kunt ze los eten of verwerken in yoghurt, een smoothie of een gerecht met lamsvlees. In bakgerechten komen vijgen ook goed van pas omdat ze zoet van smaak zijn. Daarnaast kun je ze ook toevoegen aan een kaasplankje.

Vijgen bewaren

Vijgen kun je het beste op een droge en koele plek bewaren. En zijn dan het lekkerst om binnen 6 maanden te eten.

Amandelbloesem

Herkomst vijgen

Vijgen groeien aan een vijgenboom. Ze groeien in landen rond de Middellandse Zee. Maar ook in Amerika worden ze verbouwd. En tegenwoordig groeien ze ook in Nederland en België.

Statistieken vijgen

statistieken

Voedingswaarde vijgen

Voedingswaarde per 100 gram rauwe macadamia’s.

Energie 575 kcal
Eiwitten 21 g
Totaal vet 49 g
Verzadigd vet 4 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 31 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 12 g
Koolhydraten 20 g
Vezels 12 g
Calcium 264 mg
IJzer 3,72 mg
Selenium 2,5 mcg
Selenium 2,72 mcg
Fosfor 484 mg
Magnesium 268 mg
Kalium 705 mg
Vitamine A 1 IE
Vitamine B6 0,14 mg
Vitamine E 26 mg
Natrium 1 mg

Recepten

Recept vijgen notenkoek (zacht)

Ingrediënten:
200 gram amandelen (blank)
200 gram vijgen (gedroogd)
200 gram suiker
80 milliliter water
40 gram cacaopoeder
snufje kaneelpoeder
citroenrasp
poedersuiker

Bereiding:
Hak de amandelen fijn in een keukenmachine. Heb je geen keukenmachine koop dan amandelmeel, dit is gemakkelijker. Verwijder de steeltjes van de vijgen. Hak ze mee met de amandelen.

Breng in een pan de suiker met het water aan de kook. Zet het vuur laag en laat het ongeveer 5 minuten inkoken. Rasp ondertussen de schil van de citroen, de hoeveelheid hangt van je eigen smaak af. Voeg alle ingrediënten toe aan het siroop mengsel in de pan en meng het goed door elkaar.

Laat het nog even op laag vuur staan, ongeveer 4 minuten. Hierdoor komt het mengsel los van de bodem. Leg bakpapier in een bakblik en verdeel het mengsel. Laat het goed afkoelen en zet het vervolgens in de koelkast voor minimaal een uur.

Bestuif de koek met poedersuiker en snijd de koek in blokjes, reepjes of gebruik een uitsteker voor een leuke vorm.