Amandel detail

Inhoud

Voordelen van pistache noten
Pistache noten bewaren
Herkomst pistache noten
Statistieken pistache noten
Pistache noten allergieën
Voedingswaarde pistache noten
Recepten

Voordelen van pistache noten

Pistache noten zitten vol met vitamines en mineralen die je nodig hebt in het dagelijks leven. De nootjes verkleinen de kans op aderverkalking en daarmee is de kans op hart- en vaatziekten kleiner.

De gezondheidsvoordelen van pistache noten op een rij:

– cholesterolverlagend
– verkleinen de kans op hart- en vaatziekten
– verlagen de bloeddruk
– lustopwekkend

Pistache noten bewaren

Je kunt de noten het beste bewaren in een afgesloten bak waar geen lucht en licht bij kan komen, dan zijn ze 1 jaar houdbaar.

Amandelbloesem

Herkomst pistache noten

De pistache noot komt uit Azië maar wordt inmiddels ook in Europa verbouwd.

Statistieken pecannoten

statistieken

Pistache noten allergieën

Bij kleine symptomen van een allergie hoef je geen actie te ondernemen. Maar als er grotere klachten ontstaan moet je direct de huisarts inschakelen.

Voedingswaarde pistache noten

Voedingswaarde per 100 gram rauwe pistache noten.

Energie 575 kcal
Eiwitten 21 g
Totaal vet 49 g
Verzadigd vet 4 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 31 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 12 g
Koolhydraten 20 g
Vezels 12 g
Calcium 264 mg
IJzer 3,72 mg
Selenium 2,5 mcg
Selenium 2,72 mcg
Fosfor 484 mg
Magnesium 268 mg
Kalium 705 mg
Vitamine A 1 IE
Vitamine B6 0,14 mg
Vitamine E 26 mg
Natrium 1 mg

Recepten

Pistachenoten kennen we van pistache ijs. Maar ze zijn voor veel meer gerechten te gebruiken. Door de yoghurt zijn ze heel smaakvol. Maar ook in een salade of taart.

Recept wortelsalade met pistachios

Ingrediënten:
60 gram pistachenoten gepeld
500 gram wortels
verse koriander
2 eetlepels olijfolie
2 eetlepels wittewijnazijn
klein scheutje honing
peper en zout naar smaak

Bereiding:
Rooster de noten in een droge koekenpan. Ongeveer 3 minuten. Maak een dressing met de vloeibare producten: olijfolie, azijn en honing. Breng op smaak met peper en zout. Hak de koriander fijn en doe dit erbij.
Rasp de wortels fijn (kan ook met een keukenmachine). Meng de wortels met de dressing en strooi als laatste de geroosterde noten erover. Eet deze salade als lunch met een broodje erbij of als maaltijd met een stukje vlees en wat pasta of aardappeltjes.