Amandel detail

Inhoud

Voordelen van pinda’s
Pinda’s bewaren
Herkomst pinda’s
Statistieken pinda’s
Pinda allergieën
Voedingswaarde pinda’s
Recepten

Voordelen van pinda’s

In pinda’s zitten vitamines, mineralen en vetten die goed voor je zijn. Dit zijn onder andere vitamine B3, B11 en E. En de mineralen mangaan en koper.

Pinda’s zijn:

– goed voor je hart (door veel onverzadigde vetzuren)
– veel antioxidanten (meer dan in een appel)
– goed in het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten
– goed voor het tegengaan van galstenen

Vitamine E houdt je huid, haar en nagels gezond.

Je kunt een handje pinda’s per dag eten, maar je kunt pinda’s ook perfect in gerechten verwerken. Pindakaas kopen veel mensen kant en klaar, maar maak het eens zelf. Dit is gezonder aangezien er geen extra suikers en bewaarmiddelen aan worden toegevoegd.

Message box text

Pinda’s bewaren

Pinda’s zijn rauw ongeveer een jaar lang houdbaar. Zorg wel dat ze in een bak zijn afgesloten van lucht en licht. En bewaar ze het liefst in de koelkast.

Amandelbloesem

Herkomst pinda’s

De pinda groeit als enigste aan een struik. Noten groeien aan een boom, dat is het verschil. Ze worden ook aardnoten of olienoten genoemd maar het is officieel geen noot maar een peulvrucht. De struiken groeien in China, Israël, de Verenigde Staten, Egypte, Argentinië en Zuid Afrika.

Statistieken pinda’s

statistieken

Pinda’s allergieën

Wanneer je een allergische reactie krijgt na het eten van pinda’s kun je last hebben van huidklachten. Maar ook kunnen klachten aan de luchtwegen ontstaan. Vertrouw je het niet schakel dan een huisarts in.
Pinda’s worden ook heel veel in voedingsmiddelen verwerkt dus let hierbij op als je er gevoelig voor bent. Het zit onder andere in koeken, saus, speculaas, muesli, chocolade, soep uit blik, smeerkaas. Lees daarom altijd de ingrediëntenlijst die op de achterkant van het product vermeld staat.

Voedingswaarde pinda’s

Voedingswaarde per 100 gram rauwe amandelen.

Energie 575 kcal
Eiwitten 21 g
Totaal vet 49 g
Verzadigd vet 4 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 31 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 12 g
Koolhydraten 20 g
Vezels 12 g
Calcium 264 mg
IJzer 3,72 mg
Selenium 2,5 mcg
Selenium 2,72 mcg
Fosfor 484 mg
Magnesium 268 mg
Kalium 705 mg
Vitamine A 1 IE
Vitamine B6 0,14 mg
Vitamine E 26 mg
Natrium 1 mg

Recepten

Recept zelfgemaakte pindakaas

Ingrediënten:
450 gram rauwe pinda’s (of gebrande pinda’s zonder zout)
2 eetlepels arachideolie
halve eetlepel zout
1 eetlepel honing (of suiker)

Bereiding:
Rooster de rauwe pinda’s op een bakplaat met bakpapier in de oven ongeveer 8 minuten. Schep ze steeds even om. Maal de pinda’s fijn in een blender of keukenmachine. Voeg dan het zout, de honing en olie toe. Meng het nog eens goed door elkaar. En stop je zelfgemaakte pindakaas in een schone pot met deksel.