Amandel detail

Inhoud

Voordelen van pecannoten
Pecannoten bewaren
Herkomst paranoten
Statistieken pecannoten
Pecannoten allergieën
Voedingswaarde pecannoten
Recepten

Voordelen van pecannoten

De pecannoot is vergelijkbaar met de walnoot maar dan iets zoeter. Ze zitten vol met vitamines en mineralen. Pecannoten bevatten een relatief hoog gehalte aan zink. Zink regelt de opbouw en het herstel van weefsels in het lichaam. Er zijn heel wat mensen met een zink tekort die daar tabletten voor innemen. Maar dit kunnen ze perfect vervangen door pecannoten te gaan eten.

De gezondheidsvoordelen van pecannoten op een rij:

– cholesterolverlagend
– goed voor het hart
– spieren (hoog gehalte eiwitten)
– suikerziekte
– minder kans op galstenen

Pecannoten bewaren

Je kunt pecannoten het beste bewaren in een afgesloten bak waar geen lucht en licht bij kan komen. Je kunt de noten maximaal 1 jaar bewaren.

Amandelbloesem

Herkomst pecannoten

De pecannoot komt uit Amerika. Tegenwoordig groeit de noot ook in Zuid-Afrika, Mexico en Australië.

Statistieken pecannoten

statistieken

Pecannoten allergieën

Denk je dat je een allergische reactie hebt gekregen na het eten van deze noot. Bel dan voor de zekerheid de huisarts.

Voedingswaarde pecannoten

Voedingswaarde per 100 gram rauwe pecannoten.

Energie 575 kcal
Eiwitten 21 g
Totaal vet 49 g
Verzadigd vet 4 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 31 g
Enkelvoudig onverzadigd vet 12 g
Koolhydraten 20 g
Vezels 12 g
Calcium 264 mg
IJzer 3,72 mg
Selenium 2,5 mcg
Selenium 2,72 mcg
Fosfor 484 mg
Magnesium 268 mg
Kalium 705 mg
Vitamine A 1 IE
Vitamine B6 0,14 mg
Vitamine E 26 mg
Natrium 1 mg

Recepten

Pecannoten zijn heel goed te gebruiken in salades. Maar ook voor taarten en nagerechten zijn ze geschikt.

Recept witlofsalade

Ingrediënten:
500 gram witlof
2 sinaasappels
1 zoete appel
75 gram pecannoten
4 eetlepels yoghurt
verse bieslook
peper en zout naar smaak

Bereiding:
Verwijder de onderkant van de witlof stronkjes en halveer deze. Verwijder de harde kern uit de lof. Snijd de witlof fijn. Knijp 1 sinaasappel uit en doe het sap in een schaal en meng de witlof er doorheen. Schil de andere sinaasappel en haal daar de partjes uit. Snijd ze eventueel een keer doormidden. Schil en snijd de appel in stukjes. Hak de bieslook fijn. Voeg alles toe aan de witlof en meng het door elkaar. Breng eventueel op smaak met peper en zout.